Sommercruise for MS "Lofoten" ikke drivverdig

Generell skipsfart innenriks
Post Reply
msnarvik
Drevent Medlem

Post by msnarvik »

Så var ikke dette heller noe som gav avkastning i en slunken rederikasse;
eller var det vårens streik som skremte turistene ??

http://www.firdaposten.no/lokale_nyheit ... 278768.ece

Jacob CH.

Post by Jacob CH. »

Om drivverdigheten av å drive ei gammel hurtigrute.

Det hele får meg unektelig til å tenke på et og annet nyhetsinnslag på radio og TV der vi kan høre om drivverdige forekomster av mineraler på Finnmarksvidda eller drivverdige forekomster av gass i Barentshavet. Lofoten er kan hende blitt for lita for framtidas mål, som han synger om, Ragnar Olsen i visa si om den gamle Polarlys? Eller kan det være at folk blir SKRÆMT av prisnivået på cruisene; 10-11 000 kroner for ei uke. Du kan fort få 14 dager på en hvilken som helst middelhavsholme, eller kanariholme for den del, til den prisen. Nordstjernen har vel ikke lenge igjen, så da følger nok Lofoten etter snart, den og.

Per
Drevent Medlem

Post by Per »

Hei,

Det er veldig trist å lese at cruisene med MS "Lofoten" på Vestlandet ikke er økonmisk forsvarlig å drive. Jeg og omtrent 90 passasjer på det siste Vestlandscruiset har bare godord å si om dette cruiset. Det var jo bare helt fantastisk. En utrolig god atmosvære ombord, ikke minst takket være en flott besetning, og fantastiske naturopplevelser til tross for skiftende vær.

Det som slo meg var at 95% av passasjerene på dette cruiset var tyske, engelske og franske. Det burde jo i guds navn ha vært omvendt. Ikke slik å forstå at jeg har noe imot utlendinger. Vi vet jo at tyske passasjerer står for ca 60% av omsetningen på rundreiser med Hurtigruten. Men det er nå tross alt kortere vei til Bergen fra Østlandet enn fra Kontinentet og UK.

Men når cruisene omtrent ikke har vært markedsført i Norge så kan man heller ikke forvente at det kommer passasjerer ombord. Personlig ble jeg tipset av en venn om dette Vestlandscruiset.
Hadde man hatt en aggresiv markedsføring i Norge samt fornuftige priser på cruisene er jeg helt sikker på at Vestlandscruiset hadde blitt en økonomisk suksess.
Drop Nordlandscruiset og konsentrer seilingene med MS "Lofoten" hele sommeren på Vestlandet.

hrsosl
Skrivende Medlem

Post by hrsosl »

Bare en saksopplysning vedr. prisene.

Det er riktig at det ikke har vært nok belegg på disse cruisene i sommer. Ja, kanskje prisnivået var noe høyt.
Men allerede tidlig i mai gikk Hurtigruten ut med tilbud om 10 % rabatt i annonser. Fra begynnelsen av juni ble turene annonsert fra kr. 6990,-. Det er ikke mye for et 7 dagers cruise med helpensjon og en del utflukter inkl. Så det kan ikke bare være prisen eller mangelnde markedsføring som er årsak til at det ikke har blitt fullt.
Last edited by hrsosl on 25 Sep 2006, 11:53, edited 1 time in total.

Medlem

Post by Medlem »

Prisnivået er nok ikke problemet, men snarere nesten fravær av markedsføring. Det hjelper lite å kjøre ned prisene med både 10% og mere til dersom en ikke bruker rette trøkket i media. Dessuten: Vis meg hvor mange reiselivsprodukt som har tjent penger etter 4 måneders prøvetid !! Fortjenesten ville nok ha kommet med litt mer is i magen og entusiasme for å lykkes fra høyere hold !

Sabine

Post by Sabine »

You are right, I think kr. 6990,- is okay. But many passengers are from Germany and here was no advertisement about the new price. I read it and I used the special price, but most of the passengers are older people. They have no web connection and they will never take a look at a Norwegian website.
I know many friends, who said it is to expensive. And the NSA, the company who sells the cruises here, have made no slide shows about MS Lofoten such as the other cruises. I think the marketing was not good.

Skipskatta
Skrivende Medlem

Re: Sommercruise for MS "Lofoten" ikke drivverdig

Post by Skipskatta »

Artig å lese gamle tråder om Hurtigruten. Olav Fjell & Co har jammen snudd Hurtigruten!
Min blogg om Hurtigruten: http://hrghurtigruten.blogspot.com

Min blogg om fly og luftfart: http://planesnotrains.blogspot.com

Post Reply