Page 1 of 1

Posted: 02 Jan 2010, 11:15
by MIDNATSOL
"Omtanke" (Anders?), hvorfor ble Storebältsfärgen CHRISTIAN IX, der blev bygget i 1908, givet det navn, når Kong Christian döde i 1906 og Fredrik VIII således var konge allerede på det tidspunkt?

Re: D/F CHRISTIAN IX

Posted: 03 Nov 2013, 21:16
by Omtanke
Mit bedste bud er, at det på den tid var en ære for de kongelige at få en færge opkaldt efter sig, men det passede sig ikke at have selveste majestæten sejlende mellem Korsør og Nyborg.

I stedet ventede man til han var død, hvorved færgen blev et minde i stedet for et billede på den regerende konge; husk på, at selv om DSB/statsbanerne på dette tidspunkt havde sejlet med færger i 36 år, var Christian IX den første færge opkaldt efter en konge!

Nøjagtig på samme måde blev DFDS' flagskib Frederik VIII først navngivet et år efter at regenten af samme navn var død.

Noget andet gjaldt, hvis udlændinge ønskede at hylde den danske regent, og så havde han vel egentlig ingen mulighed for protest: Tysklands første motorskib blev i 1912 døbt "Christian X" på ordre af Kejser Wilhelm efter Ø.K.s og H.N. Andersens gestus ved at sælge "Fionia" til Hamburg-Amerika Linien og dermed forære rederiet den tyske førerposition m.h.t. motorskibe.

Først i 1954 fik DSB for første gang et skib, opkaldt efter en regerende konge - Kong Frederik IX. Og nu var sagen en anden; Kong Frederik IX var jo en del mere folkelig end sin farfar, endsige sin far. Dertil var han såvel jernbane- som færgeentusiast, han rent ud sagt nød æren, og fik sin egen salon på den nye færge.

Man kan så spørge: Hvorfor fik DSB aldrig færger med navnene Kong Frederik VIII og Kong Christian X? Nok fordi etaten ikke ønskede på samme tid at have to færger opkaldt efter samme person. Man havde i forvejen hjulfærgen Kronprins Frederik, (efter Frederik VIII) og Østersøfærgen Prins Christian (efter Christian X), og sidstnævnte holdt jo lige frem til DSB fik navngivet en færge efter hans søn.

mvh Anders